maandag 24 september 2012

Persoonlijke tegenslag schipper vertraagde oplevering Synergy



Persoonlijke tegenslag schipper vertraagde oplevering Synergy


De tanker Synergy is met vertraging in de vaart gekomen na een periode van persoonlijke tegenslagen voor schipper Gijsbert van Duijn (54 jaar). Twee jaar geleden bestelde hij het nieuwbouwschip, maar vorig jaar februari bleek zijn 14-jarige zoon Ruben een tumor te hebben. ‘Bij Mercurius waren de bouwplannen al klaar, maar ze snapten volkomen dat ik het even rustig aan wilde doen vanwege mijn zoon. Het is een fijne scheepvaartgroep, ze zijn echt sociaal.’



Van Duijn komt uit Katwijk en een deel van zijn familie zat in de visserij. Zelf kwam hij in 1972 met de scheepvaart in aanraking en werkte tot 1987 als machinist. Daarna ging hij aan de wal als monteur. ‘Het water bleef trekken. Een kameraad had schepen varen en vroeg of ik een keertje meeging. Toen besloot ik toch weer over te stappen.' Zeven jaar geleden ging hij de binnenvaart in, zijn vrouw bleef aan de wal bij zijn twee dochters (nu 24 en 22 jaar) en later zoon Ruben. ‘Mijn zoon wilde ook gaan varen, het liefst later op de Synergy, maar door de tumor is hij blind geworden. Een mens maakt plannen voor het leven, maar soms pakt het anders uit. We geloven in God en hopen op een wonder.' De doktoren zijn voorzichtig en zeggen dat het moeilijk is in te schatten of Ruben ooit weer zal zien. Na operaties en zes weken bestraling is de tumor ter grootte van een ei wel weg.

Oponthoud
Omdat de kiel van de Synergy vorig jaar januari al was gelegd op de werf van Mercurius in Servië, kon de afbouw niet te lang worden uitgesteld. In mei werd de bouw hervat en in augustus ging Van Duijn naar Servië om de afbouw te begeleiden. Tweede kerstdag begon hij met zijn chemicaliëntanker de tocht naar Nederland, die minder voorspoedig ging dan gehoopt. ‘We hadden vier weken oponthoud door ijs op de Donau en het hoge water op de Main. Daardoor kwamen we pas in februari aan in Nederland.'

Vernieling
Het schip lag in februari bij Den Breejen in Hardinxveld toen Ruben een weekendje kwam slapen. Een rustig weekendje aan boord van het nieuwe schip, werd bruut verstoord. ‘Om 1 uur 's nachts hoorde we klappen en geschreeuw. Een dronken Hongaar was de stuurhut in elkaar aan het rammen. Hij probeerde de woning in te komen, maar dat lukte gelukkig niet. Dertig meter verder stond de auto, ik keek door de gordijnen en zag hoe mijn auto total loss werd geslagen. Ik heb lang gespaard voor die wagen. Ik heb direct de politie gebeld, maar die lieten de vandaal binnen 24 uur weer gaan. Hij moet nog voor de rechter komen, maar hij zal me vast niet terugbetalen.'

Positief
Vorige week heeft het schip haar eerste officiële reis gedaan. ‘Het schip bevalt super, het is echt een mooi schip', zegt Van Duijn trots. Hij is niet bang voor de crisis. ‘De binnenvaart is nog steeds een heel mooi vak met fantastisch materiaal. We voldoen met dit nieuwe schip aan alle milieu-eisen en kunnen goed concurreren met het wegverkeer. Ik ben waakzaam als ondernemer, maar denk wel winstgevend te varen de komende jaren.'

Omdat Van Duijn nog in de opstartfase zit met zijn nieuwe schip, is hij vaak aan boord. ‘Het is moeilijk dat ik mijn zoon nu weinig zie.' In principe wil hij week op, week af gaan varen. Hij heeft twee matrozen, twee kapiteins en een kapitein in opleiding in dienst. ‘Gelukkig heb ik een goede bemanning. We zetten nu de schouders eronder en kunnen hopelijk later de vruchten ervan plukken en meer thuis zijn. Volgende week gaat Ruben voor het eerst naar school in Rotterdam om braille te leren en vijf weken terug is mijn eerste kleindochter geboren. Ik zie de toekomst positief tegemoet.' 

Artikel gepubliceerd op Schuttevaer.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten