maandag 24 september 2012

IJveer X na 25 jaar terug in Amsterdam



IJveer X na 25 jaar terug in Amsterdam

 
Ondernemer Imre Leenhouts is niet bang risico te nemen. Ondanks de slechte winter voor partyschepen, waardoor hij bijna failliet ging en ‘op een houtje moest bijten’, heeft hij onlangs de oude IJveer X (1923) gekocht. ‘Ik kreeg een mailtje van een vriend met als onderwerp “Bootje voor het nieuwe jaar?” met een advertentie op Marktplaats van de oude veerboot. Ik was meteen verkocht en besloot het schip met behulp van twee investeerders te kopen.’ Hoeveel hij heeft betaald voor het in armoedige staat verkerende schip wil hij niet vertellen, maar ‘je kunt er bij lange na geen huis van kopen’.



Leenhouts stond in september in Weekblad Schuttevaer met zijn net nieuw gekochte partyboot Sailboa. Hij zag de toekomst rooskleurig in, met voldoende vaarten om de bank tevreden te houden. Maar toen begon de winter. ‘In oktober stortte de markt volledig in, in november lag er ijs en kreeg ik geen opdrachten meer. Ik had ook geen reserves. Ik ben toen weer als freelancer gaan varen op andere schepen, maar daar was weinig werk. Het was niet zo'n mooi jaar. Gelukkig komen de opdrachten met aanbetaling nu weer binnen. Vanaf 19 april vaart de Sailboa weer.'
  • Slechte winter achter de rug, maar toch een nieuw schip kopen
Geen goed moment om een nieuw schip te kopen zou je denken. ‘In de winter is er nauwelijks werk, maar in de zomer kan de IJveer X als veerboot naar Pampus gaan varen en partijen voor kleinere groepen aan. De Sailboa, die nu de veerdienst vaart, kan dan als partyschip varen. Ik ga zelf bijna niet meer varen, want ik heb teveel bureauwerk inmiddels, maar ik ken genoeg schippers die voor me willen freelancen, onder andere gepensioneerde schippers vinden het leuk werk', zegt Imre.

Nieuwendammer
De IJveer X is een zogenoemd Nieuwendammerbootje. Er werden acht van dit soort scheepjes gebouwd, nummer 7 t/m 14. Twee (de 11 en 13) varen nog op het IJ, sommige doen dienst als woonboot, eentje is gesloopt en een ligt te koop. De IJveer X werd gebruikt als veerdienst op het IJ in de jaren ‘30. In de Tweede Wereldoorlog werd ze door de Duitsers geconfisceerd en ging ze in Hamburg pendelen. Na de oorlog deed ze onder meer dienst als partyboot, sportvissersvaartuig en pontje onder verschillende namen, waaronder Karin 1.
  • ‘Mooi schip voor veerdienst Pampus'
Het schip lag 25 jaar lang in Zeeland, waarbij ze de laatste twee jaar ongebruikt aan de kant lag. Iemand kocht het schip voor de ligplaats en bood het tegen bodemprijs aan op Marktplaats. Imre voer het schip 26 en 27 februari terug naar Amsterdam. ‘Het was een mooi moment om de IJveer na 25 jaar Amsterdamse wateren binnen te varen. Alsof ze weer thuiskwam.' Het schip is nog niet gekeurd door de scheepvaartinspectie en de verzekering. Het vorige vlakrapport dateert uit 2009, maar na de tocht denkt Imre dat er op de werf geen grote problemen aan het licht komen. ‘Ze vaart prima met 9 knopen per uur. 
 Het hout is aan de binnenkant wel rot, maar de motor en het vlak zijn nog prima.'

Toch moet er aardig wat aan gebeuren. Leenhouts denkt dat hij twee maanden lang, waarvan een week op de werf, voor 50.000 euro moet renoveren. ‘Het schip was aan de binnenkant zeiknat. Er zat een opzetvloer over de originele houten vloer. In die oude vloer zaten ventilatieroosters, maar dat had met die opzetvloer weinig zin. Ik heb nu een condensdroger en een kachel 24 uur per dag aan. Hopelijk gaat het vocht dan uit het hout.'

Hij hoopt dat het schip in aanmerking komt voor de status cultureel erfgoed, waardoor hij geld uit het restauratiefonds kan krijgen. ‘Ik wil het schip in originele staat terugbrengen met de originele kleuren en betimmering, maar dat is lastig, want uit de jaren ‘30 bestaan alleen zwart-witfoto's. Laatst kwam er een man langs die vertelde dat zijn vader schipper op deze boot is geweest. Hij woont hier in de buurt. Ik ga binnenkort bij hem langs en hoop dan meer over het schip te horen.'

Terugverdientijd
Leenhouts gaat er voorlopig vanuit dat hij over twee maanden met het schip op het IJ kan varen. Het schip heeft vaargebied zone 2-certificaten, wat aantrekkelijk is voor de ondernemer. ‘Als ik het schip zonder dergelijke certificaten opnieuw in de vaart zou brengen, moet ze aan heel andere eisen voldoen.' Hij is niet bang dat het schip de investering niet terugverdient. ‘Het duurt als startende ondernemer een aantal jaren voordat je jezelf kunt bedruipen. Maar ik denk echt dat er voldoende tochten komen dit jaar, de feestmarkt groeit.' 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten