maandag 24 september 2012

Veel zonen op Sleepbootdagen Vianen



Veel zonen op Sleepbootdagen Vianen




Meer dan 100.000 bezoekers bezochten dit jaar de Sleepbootdagen in Vianen. Tijdens het prachtige Hemelvaartsweekend vertoonden meer dan 180 sleepboten zich rond het Sluiseiland. Opviel dat veel vaders hun zoon hadden meegenomen.

 ‘Een sleepboot is een stoer schip', zegt Jaap Bakker, de voorzitter van de Vereniging De MotorSleepboot (VDMS), die samen met Stichting Nationale Sleepbootdagen Vianen de dagen organiseert. Bakker werd geboren op een binnenvaartschip en was tot zijn zesde aan boord. ‘Ik ben met het water verbonden.' Die liefde heeft hij doorgegeven aan zijn zoon Tim (26), die binnenvaartschipper is en als hobby een opduwertje heeft.

‘Je begint meestal met een klein scheepje en van lief en lee wordt dat groter', zegt Bakker die zelf de Saenstroom Senior bezit. De sleepboot uit 1919 heeft een goed leven bij de voorzitter. ‘Dit is mijn derde sleepboot, want na een paar jaar restaureren gaat het toch weer kriebelen en wil je een nieuw schip. Bij deze boot heb ik een nieuwe opbouw getimmerd. Je moet zelf veel doen en dan nog is het duur, maar dat zijn wel meer hobby's. Dit schip is met pensioen en heeft karakter, ze verdient het om vertroeteld te worden.'
  • Sleepbootdagen Vianen met meer dan 100.000 bezoekers
Tijdens het gesprek gaat de telefoon, de organisatie zoekt sleepboten om met passagiers te varen. Zoon Tim springt op, hij wil wel varen. Alleen, dan moet hij wel een schip regelen, want de Saenstroom Senior ligt ingesloten tussen andere schepen. Na wat overleg met de buren, mag Tim hun sleepboot besturen en vaart hij richting de ponton waar dagjesmensen wachten op een keertje meevaren. Ze maken een tocht langs de schepen die met de honderden wapperende vlaggetjes in de masten een vrolijke aanblik geven. Eén ervan is de Elisabeth, die vanwege haar uitstraling is uitgeroepen tot Sleepboot van het Jaar. Voor de sluis kunnen ze een blik werpen op de 17-meter lange Rodie, de sleepboot van Ria en Theo Koridon, die met hun zoon en kleinzoon aanwezig zijn.

Rodie
Ria en Theo zijn een lange tijd niet op de Sleepbootdagen geweest, omdat ‘de gezelligheid weg was'. Maar dit jaar zijn ze weer van de partij, nadat hun kleinzoon (21 jaar) aandrong. Hun sleper, de Rodie, is geen oude gepensioneerde sleepboot die vertroeteld wordt, maar een hardwerkend schip voor speciaal transport. Het schip vervoert in heel Nederland vliegtuigen, silo's, bruggen en af en toe de Ark van Noach. ‘Volgende week varen we weer met een silo van 11 meter doorsnee en 24 meter hoog', zegt Theo vanuit de kajuit, waar het bordje ‘Schone schoenen of dek boenen' bij de ingang hangt.
Zijn zoon Ronald (44) werkt voor het bedrijf met de Chelsea-B, vernoemd naar zijn dochter, zoals de Rodie naar de kinderen Ronald en Diana is vernoemd (Rodie met een E er achter, want Rodi is een hondenvoermerk).
 
Theo vindt de Sleepbootdagen interessant, omdat zijn schip meer betekent dan alleen maar werk. ‘Ik ben 69 en ik wil nog niet met pensioen. Ik heb in 1984 mijn schip gekocht. Ik werkte toen al 27 jaar bij een baas met sleepboten in Zaandam, maar die ging failliet. Het schip kocht ik eigenlijk als hobby, maar ik wilde er ook een zaak mee beginnen. Er stond een 150 pk Industrie dieselmotor in, die heb ik vervangen voor een Cummins van 450 pk. De koppellieren en de duwsteunen heb ik aangepast en het stuurhuis kan 2 meter omhoog, zodat je over grote objecten heen kan kijken. Toen ben ik visitekaartjes gaan uitdelen en dat werkte.'

Tijdens de Sleepbootdagen geniet hij en denkt Theo niet aan werk. Hij heeft ook meegedaan aan de behendigheidsproef, alleen ging dat niet zo goed. ‘Ik probeerde een boei aan te raken, want dat was de opdracht. Ik kon hem bijna aanraken met mijn vingertoppen en hing behoorlijk ver uit de boot, toen ging ik overboord. Gelukkig had ik alleen een nat pak. De trekproeven gingen wel heel goed hoor, daarbij bleef ik droog.'

Verkoop
Terwijl de familie Koridon leeft van de sleepvaart en er niet aan moet denken de schepen op te geven, staan er hier en daar ook boten te koop. Zo ook de Shipdock lll van Remco Vroman (38). Hij heeft het 22-meter lange schip nu drie jaar, maar heeft tijdens de Sleepbootdagen besloten haar te verkopen. ‘De Shipdock lll heeft een vaste ligplaats aan het Amstelmeer, halverwege Den Helder en Den Oever. Ik heb een vriendin in Amsterdam en ik werk in Zeist, dat is vijf kwartier rijden. Helaas kan ik voor mijn schip geen andere betaalbare ligplaats vinden in de Randstad. Dus zit er niks anders op haar te verkopen.'

De sleepboot heeft de monumentale status en ziet er ouderwets uit: bruin geverfd, kleine stuurhut en ook een Kromhout 3F240 motor die ‘draait als een zonnetje'. Binnen heeft de tijd niet stilgestaan. Een moderne keuken, een ligbad en led-verlichting zorgen dat het goed toeven is op het schip. In combinatie met de woonligplaats is de vraagprijs 175.000 euro, Remco hoopt met het geld een woning aan de wal te vinden en nog wat over te houden voor een kleinere oude sleepboot, want de Sleepbootdagen bezoekt hij het liefste met eigen sleepboot.

Evenement
Een sleepboot bezitten betekent voor de meeste eigenaren toegang tot een nieuw sociaal netwerk. De VDMS heeft meer dan 700 leden. Tijdens de Sleepbootdagen klinkt er muziek van het shantykoor, is er een kermis en staan er kraampjes, maar de grootste publiekstrekkers zijn de behendigheid- en trekproeven. Gemiddeld zou 1 pk 10 kg trekkracht moeten opleveren. Als dan een klein opduwertje zoals de History met 9 pk meer dan 250 kg trekt, gaan de wenkbrauwen omhoog. Maar voor de schipper is het geen nieuws: ‘Ik doe al vijf jaar mee, ik weet wat ze kan.'

Als allerlaatste van de Sleepbootdagen mag de Lekstroom ook een poging wagen. Het is een klein bootje met de opbouw van een sleepboot, maar met een dikke Yamaha buitenboordmotor erachter. Met 4pk trekt het scheepje toch nog 180 kg, een hele prestatie, maar zonder het gepuf en de rook zoals een opduwer teweeg brengt, mist het showelementen. Na het officiële gedeelte worden nog wat kabels uitgewisseld tussen de sleepbootjes en opduwertjes. Boten met namen als Ome Gijs, Plof, Wilfred (Opduwer van het Jaar) en Liberté strijden tegen elkaar alsof hun leven ervan afhangt. De verliezende partij spint rondjes in het water en geeft dan, als de gangboorden nat worden, met wat tegenzin op. Na drie dagen zon en gezelligheid zitten de Sleepbootdagen in Vianen er op, volgend jaar zien de boten elkaar terug in Zwartsluis

Gepubliceerd met foto's bij De Schuttevaer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten