maandag 24 september 2012

Neerlands trots op HISWA

Neerlands trots op HISWA 

Door Tessa Heerschop

AMSTERDAM -  Op een zonnige lente- of zomerdag zie je ze vaak in een lang lint zij aan zij langsvaren: de sloep. Niet zo verwonderlijk dat dit segment op de beurs in ruime mate voorhanden is. De Vaarkrant sprak met enkele ondernemers in de sloepenhal.


De HISWA ligt vol met Nederlandse sloepen. Het is een typisch Hollands boottype en dat wordt dit jaar extra benadrukt door diverse werven. „We leveren in de jachtbouw een uitstekende kwaliteit, en daar mogen we best trots op zijn.”
Bij Van Wijk Maritiem is het Hollandse thema wel erg ver doorgevoerd. De fraai gelijnde 621 classic-sloep is beplakt met Delfts blauwe tegeltjes met ’bootse wijsheden’, zoals ’Ik ben niet gek, ik ben een boot’. Verkoper Robert Jan Houweling weet niet of het werkt. „Het is moeilijk in te schatten hoe veel mensen een boot kopen na de HISWA, maar je moet hier wel zijn. Het is de start van het seizoen en mensen krijgen de kriebels.”

Oud-Hollands design

De Van Wijk valt door het oud-Hollandse design enorm op. Terwijl vijf jaar geleden de trend ’blingbling’ was, zijn de boten nu vrij mat van kleur. Hans Huurnink, die voor de Evenaar het merk Waterspoor verkoopt, ziet dat in deze tijd juist weer rustige kleuren worden gevraagd. „Mensen willen hun boot weer kunnen doorverkopen. Wit is nu eenmaal een stuk populairder dan roze.”

Luxe trend

Dirk Dofferhoff van Seafury ziet een trend naar steeds luxer, maar zonder al te veel op te vallen. „De aanschafprijs ligt hoger, mensen willen meer comfort aan boord. Een mooie buiskap, koelkast, een kooktoestel, een radiosysteem geschikt voor de iPod, een wc, veel bergruimte en soms zelfs een tv aan boord.”

Lederlook

Ook Klaas Schiphof van Aquatec, dat de merken Antaris, Makma en Maril voert, ziet dat de klant meer wil. „We gebruiken nu een ’lederlook’ aan boord, dat heeft een luxe uitstraling. Bovendien hoef je de kussens dan niet in de was te doen, maar kun je ze gewoon even afnemen.” Ook het onderhoudsvriendelijke Estec is populair als dekbedekking. „Het is een composiet dat makkelijker te onderhouden is dan teak. Het verkleurt minder en het wordt minder snel vies.”

Geen gedoe

De periode dat de boot een tijdverslindende hobby was is voorbij. „Als je vrij bent, wil je de sleutel omdraaien en wegvaren. De tijd van schuren, lakken en boenen is over. Een jong gezin in de stad heeft weinig tijd en wil daarom een sloep die zo onderhoudsvriendelijk mogelijk is. Het zijn vlotte, aardige, leuke mensen die niet moeilijk doen, maar ze willen ook geen gedoe.” Botenbouwer Schiphof weet waar hij over praat, want de afgelopen tien jaar verkocht zijn bedrijf al 800 boten, waarvan 400 in en rond Amsterdam.

Comfort aan boord

Een andere doelgroep van de sloep wordt gevormd door de 50-plussers. „Die willen vooral comfort. We hebben kussens met extra steun en een goede zithoogte, daarnaast zorgen we ervoor dat je aan boord gemakkelijk kunt overnachten”, zegt Schiphof.
Of zoals Huurnink het omschrijft: „Mensen willen aan boord het comfort van thuis.” Hij verkoopt zijn tenders aan een breed publiek. „Wij zien geen verschil tussen jong en oud. Iedereen wil een onderhoudsarme boot, van kunststof met veel roestvast staal. De boot moet makkelijk en snel varen en goed schoon te houden zijn. Wij verkopen 70% van onze boten in de Randstad. De mensen willen wel geld uitgeven, maar ze zijn wel kritischer geworden. Daarom kiezen ze bewust voor een Nederlands product. Dat is vertrouwd en heeft zijn kwaliteit al bewezen.”

Artikel gepubliceerd bij De Telegraaf

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten