‘Ladybug moet snel geld
verdienen’
Door Tessa
Heerschop
De Antwerpse
havenschepen Marc van Peel heeft zaterdag een aantal welkomscadeaus overhandigd
aan kapitein Tena Radito van het RoRo-schip B Ladybug. Het schip was voor de
tweede maal in Antwerpen, de eerste keer was er geen tijd voor een bezoek.
Het gloednieuwe schip van de Singaporese rederij RoRo Line kan 7.600 car-units vervoeren, wat neerkomt op 62.000 kub. Het schip heeft twaalf dekken, vier voor passagiersauto's en vier dekken die flexibel zijn door verstelbare panelen. Op die manier kunnen er trucks, high and heavy equipment, projectlading en stukgoed mee. ‘Het schip is 100% volgeladen', zegt Linemanager van agent TRS, Raymo Shimizu, die een rondleiding geeft aan boord.
- Bijzonder RoRo-schip in Antwerpse haven
Werkelijk
elke vierkante centimeter van het 6,70 meter hoge dek staat vol met
vrachtwagens, landbouwmachines, cementtrucks, legerjeeps en zelfs complete
treinstellen. De tweedehands auto's en vrachtwagens gaan naar autodealers in
Afrika, de rest is voornamelijk voor bouw- en landbouwprojecten. Het schip
weigert maar zelden een lading. Zolang het minder dan 30 meter lang, 4 meter
breed en 6,60 meter hoog is en tot 320 ton weegt, kan het mee. Stukgoed wordt
op speciale trailers gezet, zodat het toch zonder kraan naar binnen kan rijden.
‘Space is money', lacht Shimizu.
Gedetailleerd
plan
Het lijkt voor een leek alsof er lukraak op- en afgereden wordt naar het dek, maar dat is schijn. Er ligt een gedetailleerd plan voor wat eerst en wat later geladen en gelost wordt. ‘De zwaarste cargo staat beneden voor de ballast, de lichte personenauto's staan boven.' De dokwerkers sjorren de rollende cargo goed vast met ijzeren kettingen. Het gaat vlug, maar wel met precisie. De Ladybug ligt slechts 16 uur aan het Vrasenedok op de Linkeroever. ‘Omdat het een rollende lading is, gaat het laden en lossen erg snel.'
Het lijkt voor een leek alsof er lukraak op- en afgereden wordt naar het dek, maar dat is schijn. Er ligt een gedetailleerd plan voor wat eerst en wat later geladen en gelost wordt. ‘De zwaarste cargo staat beneden voor de ballast, de lichte personenauto's staan boven.' De dokwerkers sjorren de rollende cargo goed vast met ijzeren kettingen. Het gaat vlug, maar wel met precisie. De Ladybug ligt slechts 16 uur aan het Vrasenedok op de Linkeroever. ‘Omdat het een rollende lading is, gaat het laden en lossen erg snel.'
Met 22
knopen per uur jakkert het schip zaterdagavond volgeladen richting
Saoedi-Arabië, Oost-Afrika en Azië, Japan wordt tot minstens eind dit jaar
afgehouden vanwege de nucleaire ramp. ‘We varen
met full speed, want we willen zo vlug mogelijk ergens zijn. Dit schip moet
snel geld verdienen', legt Shimizu uit. De motorkamer is vier dekken diep en
heeft een 8-cylinder Man B&W motor met een continu vermogen van 17.136 Kw.
In Antwerpen wordt 1300 ton stookolie gebunkerd, want er gaat 50 ton stookolie
per dag doorheen.
Piraten
Rond Afrika komen er 6 à 8 gewapende huurlingen aan boord en er wordt prikkeldraad aangebracht, om het schip te beschermen tegen piraten. ‘Het kost ons 120.000 dollar per reis. Niemand geeft toe dat ze gewapende beveiligers aan boord nemen, maar het kan niet anders. Die piraten komen met speedbootjes en bazooka's op je af. Ze hebben geen geld voor eten, maar wel de modernste wapens en apparatuur aan boord. We moeten het schip met 22 bemanningsleden 24 uur per dag in de gaten houden. Die huurlingen hebben we echt nodig', zegt Shimizu op het bovendek even voordat de pers de kapitein ontmoet.
Rond Afrika komen er 6 à 8 gewapende huurlingen aan boord en er wordt prikkeldraad aangebracht, om het schip te beschermen tegen piraten. ‘Het kost ons 120.000 dollar per reis. Niemand geeft toe dat ze gewapende beveiligers aan boord nemen, maar het kan niet anders. Die piraten komen met speedbootjes en bazooka's op je af. Ze hebben geen geld voor eten, maar wel de modernste wapens en apparatuur aan boord. We moeten het schip met 22 bemanningsleden 24 uur per dag in de gaten houden. Die huurlingen hebben we echt nodig', zegt Shimizu op het bovendek even voordat de pers de kapitein ontmoet.
De
Filippijnse kapitein Tena Radito verwelkomt de pers en havenschepen Marc van
Peel met open armen. De crew werkt 6, 8 of 10 maanden op en kan dus wel wat
gezelschap gebruiken. Van Peel overhandigt de kapitein een klein bronzen
beeldje van een dokwerker en een doosje bonbons in de vorm van een container.
‘Dat had wel een echte container met chocolade mogen zijn voor onderweg', lacht
Radito. Hij is trots op ‘zijn' schip. ‘Ieder RoRo-schip is anders. Dit is de
tweede keer dat ik op de B Ladybug vaar en ze is erg groot. Voor de bemanning
is het schip erg aangenaam, we hebben onder andere een basketballveld en een
zwembad aan dek.'
Nieuwe
schepen
Het gaat goed met RoRo Lines. Zo goed dat het voor 2012/2014 een optie voor 8 nieuwe schepen heeft bij Hyundai Heavy Industries in Korea, waarvan 4 al definitief vastgelegd zijn. In september van dit jaar komt er al een vierde schip in de vaart. ‘Wanneer we meerdere schepen hebben, komen we elke drie weken in Antwerpen, nu is dat nog elke maand. We kunnen dan ook meer havens aandoen, wellicht ook India', zegt Shimizu. Als alles goed gaat, zal over 35 dagen de B Ladybug haar eindbestemming China aandoen.
Het gaat goed met RoRo Lines. Zo goed dat het voor 2012/2014 een optie voor 8 nieuwe schepen heeft bij Hyundai Heavy Industries in Korea, waarvan 4 al definitief vastgelegd zijn. In september van dit jaar komt er al een vierde schip in de vaart. ‘Wanneer we meerdere schepen hebben, komen we elke drie weken in Antwerpen, nu is dat nog elke maand. We kunnen dan ook meer havens aandoen, wellicht ook India', zegt Shimizu. Als alles goed gaat, zal over 35 dagen de B Ladybug haar eindbestemming China aandoen.
Publicatie bij De Schuttevaer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten