Binnen twee jaar failliet
‘De Rabobank
had mij veel eerder moeten stoppen.' Dat is de conclusie die Dave (26)* uit
zijn faillissement trekt. Slechts twee jaar na de aankoop van zijn
droge-ladingschip (79,90 x 8,20 meter, 1067 ton uit 1958) is hij een droom
armer en een schuld van rond de 300.000 euro rijker.
Door Tessa
Heerschop
Dave kocht
zijn ruim 50 jaar oude schip in 2008 voor 300.000 euro. ‘Ik ben met mijn
businessplan langs verschillende banken gegaan. De meeste zeiden nee, ook
sommige filialen van de Rabobank.
Schipper
blijft na executieverkoop met tonnen schuld achter
‘Voortdurend
reparaties en dalende vrachtprijs'
Maar
uiteindelijk kreeg ik toch een lening van 200.000 euro van ze, de overige
100.000 euro heb ik deels van mijn ouders geleend en deels gespaard', zegt
Dave, die uit schaamte liever niet met zijn echte naam in de krant komt: ‘Het
schipperswereldje is klein en ik wil niet mijn hele leven bekend staan als die
jongen die binnen twee jaar failliet ging.'
Dave deed
zaken met een Rabobankfiliaal dat niet behoort tot de bekende Binnenvaartbanken van de Rabobank.
Voor de financiering werd het schip in 2008 getaxeerd door een scheepsmakelaar.
Tijdens de keuring door de scheepvaartinspectie kwamen geen grote mankementen
aan het licht. Maar de ellende begon al snel. In januari 2009 moest de
koppeling worden gereviseerd voor 40.000 euro. ‘Ik heb geluk dat ik geen vast
personeel heb, want ik lag zeven weken stil', zegt Dave. Hij kon de kosten van
zijn spaarrekening betalen, maar de spaarpot was hierna leeg.
Slechtste
moment
Volgens Wim
Onderdelinden, van boekhoudkantoor Stichting Abri, kon de
periode waarin Dave het schip kocht niet slechter. ‘Op 1 oktober 2008 begon de
crisis, dramatischer kun je niet beginnen. 2006 en 2007 waren topjaren, waarop
banken, ondernemers en boekhouders de financiering baseerden. In 2008 kreeg de
hele binnenvaart last van de crisis. Heb je daar bovenop pech met je schip, dan
spreken we van meervoudige problematiek en wordt het erg lastig er bovenop te
komen.'
Toch heeft
Stichting Abri pas twee bedrijfsbeëindigingen in twee jaar tijd gehad, veel
minder dan verwacht. Onderdelinden: ‘We doen er alles aan iemand niet tenonder
te laten gaan. Eerst gaan we voor de klassieke oplossing; uitstel van betaling
van de aflossing. Daarna komen bezuinigingen, een vakantie schrappen of een
auto minder en het laatste redmiddel is uitstel van rentebetaling. Dit betekent
wel dat je rente op rente krijgt, dus schuld op schuld. Dit werkt alleen als je
perspectief ziet, bijvoorbeeld dat je de rente binnen een jaar wel kunt
terugbetalen.'
Het
hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht bevestigt dit proces, maar woordvoerder
René Loman wil niet ingaan op de zaak van Dave. ‘We blijven achter een
ondernemer staan zolang het verantwoord is. Bij faillissement worden in overleg
met de ondernemer procedures afgesproken. Ik kan mij voorstellen dat er
teleurstelling is bij iemand die failliet gaat, maar ik kan in de krant niet op
individuele zaken ingaan.'
Grens
bereikt
Ook Dave
kreeg te maken met de crisis. Eind 2008 had hij nog vrij goed gevaren dankzij
de lage waterstand, maar daar kwam in 2009 een eind aan. Hij voer continu, maar
de vrachtprijzen waren niet goed genoeg en er werd geen winst meer gemaakt. In
september 2009 begaf de hoofdmotor het. Met een schadepost van 18.000 euro en
twee weken stilliggen als gevolg. Dave: ‘Ik zag het niet meer zitten, maar de
bank zei dat ik door moest varen. Dus ik gaf nog niet op.'
In februari
2010 liet iemand een laadpijp te vroeg zakken op de aluminiumluiken. Een schade
die zou worden terugbetaald, maar opnieuw twee weken reparatietijd vergde. Ook
de lente van 2010 bracht geen geluk. In maart liep het schip roerschade op bij
Straatsburg. ‘Ik raakte iets onderwater en voer er overheen. Ik weet ook niet
wat die Fransen allemaal in het water gooien', vertelt Dave. De reparatie
kostte 35.000 euro en duurde drie weken. Tussendoor begaf de kachel het, ging
de autokraan kapot en was Dave veel geld kwijt aan algemeen onderhoud. ‘De
lijst van dingen die mis gingen, hield niet op', verzucht hij.
Na de
roerschade in maart zat Dave er emotioneel doorheen. ‘Het enige wat ik nog deed
was tellen en rekenen. Het gaf me enorm veel stress. Ik keek naar de komende
jaren en zag alleen maar rekeningen en te weinig inkomsten.'
Onderlinden kan die emotionele druk goed begrijpen. ‘Als iemand dag en nacht
werkt, maar achter de feiten aanloopt, dan houd je dat niet lang vol. Dat geldt
voor alle branches. Ondernemers zijn niet van elastiek, het geduld is op een
gegeven moment wel op. De een is wat flexibeler dan de ander, maar iedereen
heeft een grens.'
Weggegeven
Dave deelde
de Rabobank mee niet meer aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen, waarop de
bank de faillissementsprocedure in werking zette. Het schip werd in mei
getaxeerd op 155.000 euro en in juni kreeg Dave een maand de tijd zijn schip te
verkopen. Er waren geïnteresseerden, maar die twijfelden.
Dat duurde de bank te lang en er werd tot openbare verkoop zonder
minimumopbrengst besloten. ‘Zo is het eind vorige maand verkocht voor 40.000
euro. Dat is wanbeleid van de bank. Het schip was meer waard. Als ik de nieuwe
onderdelen los had verkocht en de rest naar de sloop had gebracht, had het al
meer opgebracht', zegt Dave kwaad. ‘Ze hebben mijn schip niet verkocht, maar
het gewoon weggeven.'
Volgens
Onderdelinden is een veiling als deze vrij zeldzaam. ‘Men kiest bijna altijd
voor onderhandse verkoop, waarbij de bank een makelaar inschakelt. Dat levert
meer op dan een veiling. Maar het kan zijn dat er staatsgarantie op het schip
zat, een deel dat is gefinancierd onder het borgstellingskrediet van
Economische Zaken. De borg mag de bank declareren bij Economische Zaken,
waardoor de opbrengst van het schip minder hoeft te zijn. Maar de restantschuld
komt wel degelijk op het bord van de schipper.'
Dave vaart nu weer in loondienst op een koppelverband, want ‘het varen zit in
mijn bloed, het is het mooiste beroep van de wereld'. Binnenkort hoort hij van
de bank hoe lang de schuldsanering gaat duren.
* De naam is
om privacyredenen gefingeerd
Artikel gepubliceerd op Schuttevaer.nl
Schipper blijft na executieverkoop met tonnen schuld achter
‘Voortdurend reparaties en dalende vrachtprijs'
Onderlinden kan die emotionele druk goed begrijpen. ‘Als iemand dag en nacht werkt, maar achter de feiten aanloopt, dan houd je dat niet lang vol. Dat geldt voor alle branches. Ondernemers zijn niet van elastiek, het geduld is op een gegeven moment wel op. De een is wat flexibeler dan de ander, maar iedereen heeft een grens.'
Dave deelde de Rabobank mee niet meer aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen, waarop de bank de faillissementsprocedure in werking zette. Het schip werd in mei getaxeerd op 155.000 euro en in juni kreeg Dave een maand de tijd zijn schip te verkopen. Er waren geïnteresseerden, maar die twijfelden.
Dat duurde de bank te lang en er werd tot openbare verkoop zonder minimumopbrengst besloten. ‘Zo is het eind vorige maand verkocht voor 40.000 euro. Dat is wanbeleid van de bank. Het schip was meer waard. Als ik de nieuwe onderdelen los had verkocht en de rest naar de sloop had gebracht, had het al meer opgebracht', zegt Dave kwaad. ‘Ze hebben mijn schip niet verkocht, maar het gewoon weggeven.'
Dave vaart nu weer in loondienst op een koppelverband, want ‘het varen zit in mijn bloed, het is het mooiste beroep van de wereld'. Binnenkort hoort hij van de bank hoe lang de schuldsanering gaat duren.
Beste Dave,
BeantwoordenVerwijderenBeetje ons verhaal met RiverZZ brand, alleen werden wij er in geluisd. Sterkte en succes. Wij hebben een restschuld van 300.000,00 zijn ons huis uitgezet, hadden cybercrime en de wittebroden meneren miljoenen rijker.
Geen uitzicht op schuldsanering, ons leven is uitzichtloos.
Niet door de crisis, gewoon door een stelletje oplichters.
Alex en Wendy
ex RiverZZ